5265978.jpg

افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و الزام به واردات روزافزون آن و رقم هنگفت یارانه‌ای که دولت برای عرضه بنزین به قیمت ارزان پرداخت می‌کند، از معضلات اصلی اقتصاد ایران است.

به گزارش مشرق، افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و الزام به واردات روزافزون آن و رقم هنگفت یارانه‌ای که دولت برای عرضه بنزین به قیمت ارزان پرداخت می‌کند، از معضلات اصلی اقتصاد ایران است.

بسیاری از کارشناسان راه چاره کنترل مصرف بی‌رویه بنزین را افزایش قیمت آن می‌دانند، اما دولت به لحاظ سیاسی، علاقه‌ای به این کار ندارد و تداوم روند فعلی سبب تشدید کسری بودجه دولت می‌شود.

بررسی راهکارهای کنترل مصرف بنزین، در میزگرد همشهری با رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس و حامد صاحب‌هنر، کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید.

رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران ۱۶۳میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد که ۱۰۰میلیارد دلار آن یارانه پنهان است که شامل آلودگی محیط‌زیستی و درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود. در حال حاضر ۵۲میلیارد دلار در فرآورده‌های نفتی، یارانه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند. دولت ۷۰میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی و ۸۰هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌ها و ۱۰۰هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها و اوره‌سازان بدهکار است.

نرخ سوم بنزین در راه است؟/  بررسی بنزین ۷۵۰۰ تومانی از سوی دولت

در لایحه بودجه ۱۴۰۴چیزی برای افزایش قیمت نداریم، اما در دولت برای سال آینده برنامه‌هایی مطرح شده و قرار است برای سال۱۴۰۵ اقداماتی انجام شود که یا باید در قالب لایحه به مجلس ارائه یا در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شود.

طبق برنامه‌ای که در دولت مطرح است، ضمن حفظ سهمیه‌های ۱۵۰۰و ۳۰۰۰تومانی، نرخ سومی برای بنزین ایجاد می‌شود که رقم آن ۷۵۰۰تومان بحث شده و البته قطعی نیست.

دولت یک طرح سه‌مرحله‌ای هم دارد که برای همه حامل‌های انرژی است. طبق این طرح، یک بازه مصرف برای برق، گاز، بنزین و... در نظر گرفته می‌شود و اگر کسی بیش از آن بازه، مصرف کند باید به آن را به قیمت بازار خریداری کند.

از راهکارهای غیرقیمتی هم که مطرح شده تولید و واردات خودروهای کم‌مصرف است. میانگین مصرف خودروهای ایران ۱۱لیتر در ۱۰۰کیلومتر است؛ درحالی‌که در ترکیه ۸لیتر است. موتورهای خودروهای ایران ۲، ۳دهه است که در ایران تولید می‌شوند و بسیار پرمصرف هستند و سرمایه‌گذاری روی آنها فایده ندارد و باید موتورهای به‌روز طراحی و تولید شوند. از سوی دیگر هم باید خودروهای کم‌مصرف خارجی با نرخ پایین وارد شود، اما متأسفانه در مجلس در لایحه بودجه امسال، تعرفه خودرو را کم کردیم، ولی مجمع تشخیص مصلحت، تعرفه را به ۱۰۰درصد افزایش داد.

باید جلوی قاچاق سوخت را گرفت. طرح‌هایی مثل رزاق که به مرزنشینان اجازه فروش بنزین و گازوئیل در آن سوی مرزها داده شده، اشتباه بوده است.

از این سمت چند میلیارد دلار بنزین وارد می‌کنیم و از سوی دیگر از مرزها قاچاق می‌شود.

باید امکان استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها را ایجاد کنیم. هم‌اکنون ال‌پی‌جی که سوختی بسیار پاک است، به قیمت هر لیتر ۲۷سنت صادر می‌کنیم و هر لیتر بنزین را ۶۷سنت وارد می‌کنیم.

نرخ سوم بنزین در راه است؟/  بررسی بنزین ۷۵۰۰ تومانی از سوی دولت

حامد صاحب‌هنر، کارشناس انرژی در این میزگرد عنوان کرد: متأسفانه سیاستگذاران دچار تشویش خاطر درباره بنزین شده‌اند و این موجب انفعال در تصمیم‌گیری شده است. دوگانه‌ نادرستی درباره بنزین مطرح شده مثل روش‌های قیمتی یا غیرقیمتی، اما سؤال اصلی که از آن غفلت می‌شود این است که هزینه این میزان انرژی که مصرف می‌کنیم، چیست؟

در یک‌دهه اخیر ترکیه ۱۱میلیارد لیتر فرآورده از رژیم صهیونیستی وارد کرده که رقم آن ۵میلیارد دلار شده است. آنگاه ما ۲۰میلیارد لیتر فرآورده در نیروگاه‌ها می‌سوزانیم که اگر صرفه‌جویی می‌کردیم، می‌توانستیم آن را به ترکیه صادر کنیم.

ما حدود ۲۳۰میلیارد دلار نفت و گاز تولید می‌کنیم که حدود ۲۰درصد آن در فرآیند انتقال و تولید، تلف می‌شود. سالانه ۹میلیارد دلار قاچاق بنزین و گازوئیل داریم که روزانه ۲۵میلیون لیتر می‌شود.

مصرف بی‌رویه انرژی در داخل کشور و کاهش صادرات ایران، سبب کاهش قدرت سیاسی ایران هم شده است. قطر بزرگ‌ترین حامی مالی حماس است، اما چون صادرکننده بزرگ گاز است و بازیگر اصلی انرژی، کسی در جهان به قطر کاری ندارد؛ چون به گاز آن نیاز دارند.

حمل‌ونقل عمومی در ایران بسیار ضعیف است و این سبب افزایش استفاده از خودروهای شخصی و رشد مصرف بنزین شده؛ یعنی راه جایگزینی برای مردم جهت کاهش مصرف بنزین وجود ندارد، ضمن اینکه با توجه به حساسیت اجتماعی و تبعات تورمی نسبت به قیمت بنزین، اصلا نباید به سمت تغییر قیمت آن رفت. افزایش قیمت بنزین به‌تدریج موجب افزایش تورم، رشد نرخ ارز و دوباره ایجاد فاصله بین قیمت بنزین در داخل و خارج خواهد شد.

دولت اگر کسری بودجه دارد باید به‌دنبال سازماندهی مصرف گاز برود که هم امکان صادرات دارد و هم امکان ایجاد ارزش‌افزوده بالا.

دولت اول باید نظام رفاهی جامع و بیمه تامین اجتماعی کارآمد ایجاد کند و بعد قیمت بنزین را افزایش دهد که در کوتاه‌مدت ممکن نیست. در کوتاه‌مدت ‌باید روش غیرقیمتی اعمال کرد که به‌معنای کاهش دادن سهمیه‌های بنزین نیست. روش غیرقیمتی یعنی افزایش حمل‌ونقل عمومی، واردات خودروهای دست‌دوم و توسعه سی‌ان‌جی.

در دولت آقای احمدی‌نژاد به‌علت توسعه سی‌ان‌جی با سهمیه‌بندی بنزین مردم به جای مصرف بنزین، به مصرف سی‌ان‌جی روی آوردند؛ ضمن اینکه ۴۰دلار یارانه‌ای که داده شد، ارزنده بود. اکنون فقط در شرایطی می‌توان مردم را قانع کرد با گرانی بنزین کنار بیایند که دست دولت از انرژی کلا خارج شود. مردم باید احساس کنند که بنزین و گازوئیل از خودشان است؛ آنگاه بازارهایی شکل می‌گیرد و قیمت هم در آن بازارها مشخص می‌شود؛ یعنی دولت از قیمتگذاری خارج می‌شود و معاملات در بازار، قیمت را تعیین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • CA ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    8 3
    عوض اینکه هزار میلیارد هزینه مسلمان کردن یک ژاپنی کنید همون رو هزینه مسلمان های داخل کشور می کردید تا اقتصاد ورشکست نمیشد شما هم مجبور نمی شدید بنزین رو گران کنید گرانی بنزین باعث اعتراض ناآرامی های داخل میشه
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      3 4
      بنزین الان حتی از آب معدنی هم ارزون تر شده ، بنزین رو با قیمت واقعی بفروشید کشور ما منابع گاز داره و از زمان دکتر احمدی نژاد هم زیرساخت ها و پمپ های گاز cng ساخته شده ، ناوگان ماشین های سنگین هم که از گازوئیل استفاده میکنند پس دولت نباید اجازه افزایش تورم و قیمت رو به بهانه افزایش قیمت بنزین بده و البته خودش هم این رو بهانه نکنه ، در عوض حکومت باید اجازه واردات خودرو های خارجی رو بدون هیچ گونه واسطه وتعرفه ای رو بده تا هم اینطور مردم تشویق بشن به قبول کردن قیمت واقعی بنزین و هم بخاطر کیفیت بالای خودروهای خارجی باز هم نرخ مصرف بنزین کمتر بشه
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      2 2
      مرگ بر منافق
    • CA ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      6 0
      بنزین تو ایران گران تر از کشورهای دیگر است ماشین های غیر استاندارد داخلی چهار برابر ماشین های کشورهای دیگر مصرف می کنه درآمد مردم ایران با کشورهای دیگر را مقایسه کنید حقوق مردم ایران خیلی کمتر است قیمت بنزین رو مقایسه می کنید درآمد مردم و استاندارد و میزان مصرف بنزین رو هم باید مقایسه کنید
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      2 3
      عوض اینکه هزار میلیارد هزینه مسلمان کردن یک ژاپنی کنید// به این میگن باشرف راستگوی حلال لقمه!!!!!!!
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 4
      بنزین تو ایران گران تر از کشورهای دیگر است// تو پاکستان بنزین لیتری 60 هزار تومنه. تو ایران قیمت بنزین یک هفتم قیمت آبمعدنی هست ولی بازم گاو و گوسفند موساد اینترنشنال طلبکارن. بنزین مفت_ برق مفت_ آب مفت_ گاز مفت_ نان مفت_تلفن مفت. ولی همه ارث بابا طلبکار. سرزمین شگفتی است اینجا.
    • DE ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      2 0
      اینکه قیمت نه تنها بنزین، بلکه همه حامل های انرژی (گازوئیل، گاز، برق، آب) در ایران غیر واقعی است، نیازی به جدَل و اثبات ندارد. اما واقعی کردنِ قیمتِ حامل های انرژی در سطح غربِ آسیا، بدونِ واقعی کردنِ دستمزد/حقوق ها و افزایش آن ماهانه بر پایه تورم ماهِ قبل، شورش را بدنبال خواهد داشت. چاره ای جز واقعی کردن هر دو نیست.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 0
      جناب متن رو درست بخون ماشین های داخلی چهار برابر ماشین های کشورهای دیگر مصرف داره یعنی کشور های دیگه اگه هفته ای یک بار باک پر کنن تو ایران چهار بار باید باک رو پر کنن درآمد و حقوق مردم ایران خیلی کمتر از کشور های دیگه است حقوق کارگران کشور جنگ زده عراق بیشتر از ایران است هر کس انتقاد می کنه ربط میدید به اسرائیل اگه اسرائیل نابود بشه گردن چه کسی می خواهید بندازید
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 0
      بیشترین خدمت رو به اسرائیل اختلاس گرها انجام دادن با اختلاس و دزدی باعث شدن اقتصاد و ارتش کشور تضعیف بشه
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 0
      هزار میلیارد هزینه مسلمان کردن یک ژاپنی رو رسانه های خود ایران گفتن
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    2 0
    همه چیز مثل زنجیر بهم وصل شده، ایران خودرو و سایپا مافیای خودرو ايران هستن که خودروهای با مصرف بنزین بالا و کیفیت پایین تولید می‌کنند. اول باید ماشین های ساخت داخل به استانداردهای جهانی برسند بعد دولت نرخ تورم را تا چند سال تا یک رقمی پایین بیاورد و در نهایت قیمت بنزین بصورت پله ای و سالانه به قیمت واقعی نزدیک شود.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    1 6
    خنده دار هست که روزانه میلیاردها تومن یارانه اشتباه بابت بنزین ارزانتر از آب معدنی به مردم میدیم .سطح شهرها پرشده از ماشینهای تک سرنشینی که حاصلشون الودگی وترافیک وبعدها سرطان وبیماری هست .دولت پول برای خرید اتوبوس وتوسعه مترو وواگنهای جدید نداره اما بنزین پنجاه هزار تومنی رو وارد میکنه تا به نرخ سه هزار تومن مردم مصرف کنند .شصت لیتر بنزین به هرخودرو بدین همون سه هزار تومن نرخ دوم باید بالای پانزده هزار تومن باشه آخر سال هم به مردم بگین با پول مازاد حاصل از فروش بنزین‌ براتون این کارها رو کردیم .اتوبوس برقی تو کلانشهرها بیارید تاکسیهای جدید ومدرن رو به رانندگان تاکسی با سوبسید بالا بدین موتور سیکلتهای برقی جدید تو کلانشهرها با یارانه بدین به مردم .این طوری مردم هم می دونن اگه بنزین گرونتر شده حاصل رفاه خودشون صرف میشه .گازوییل ۳۵۰تومنی ایران که قصه دردناکتری داره متاسفانه .
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      2 1
      شما نگرانیت قیمت بنزین نیست و قصد و غرض دیگه داری خودتم خوب میدونی . امثال تو فقط دنبال تکرار وقایع سال 98 هستن چون یه مغز فندقی هم تا اینحد میفهمه که هر گونه دستکاری در قیمت بنزین در شرایط بحرانی فعلی چه عواقبی داره . پس لال شو و صغری کبرای الکی نچین جناب معلوم الحال
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      0 1
      خطاب به 8:27 برادر یا خواهر محترم شما واقعا مسلمان هستید که این طور راحت تهمت میزنید ؟خواب بنزین رو گران نکنید عواقبش میشه در نهایت ورشکستگی کامل وبدهیهای سنگین دولت .ما دوست نداریم مساله رو حل کنیم فقط دوست داریم زمان بخریم .
  • سید IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    2 1
    چرا متوجه نمی‌شید : "ساختار اقتصاد ما روی بنزین ۱۰ سنتی درست شده" ؛ مطابق تجربه هر افزایش قیمتی موقتی است و تورم بعد یه مدت بنزین رو می‌رسونه به ۱۰ سنت. بنای اقتصاد ما روی انرژی ارزان ساخته شده و اصلاحش به این سادگی‌ها و یک‌شبه نیست.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 0
      ۱ سنت نه ۱۰ سنت
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    2 0
    کشورهایی هستند که دوتا خودروساز دولتی و ۶ و ۷ شرکت مونتاژ کننده ندارند ماشبن وارد میکنند بنزین مصرف نرمالی دارد و بازی صف و دلال بازی خودرو هم ندارند و نیاز مردمشان تامین است ترکیه عربستان پاکستان .... ( البته چند کارخانه برند معتبر دارد ) نیاز داخل خودرو که تامین نیست ماشینهاتونم که بنزین میخورند یه ۵۰ هزارتا خودروی وارداتی میخواست بیاد چنان رعشه گرفتند و لرزیدند کلا روندش مختل شد قیمتش فضایی شد در حالیکه کاملا ماشینهای اقتصادی کم مصرف هستند نشانه هایی هم از عقلگرایی و اینده نگری نیست که تحوال اساسی در این مورد اتفاق بیوفته چون همیشه تولید داخل به خطر میوفته ( جیب اقایون بهذخطر میوفتد ) اقایون ۲۰ همت هم تسهیلات باز میخوان تا کی این بساط کاملا اشتباه فساد زا باید باشد !!!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    5 0
    شما بنزین ارزون میدین ولی صد برابرشو جای دیگه از ملت میگیرید همین ماشیناتون ببرین اطراف ایران قیمت بزارن ببین بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میخرن یا اصلا میخرن همین ماشیناتون زود خراب میشن و قطعه میخوان و درست کنندگان قطعات بی کیفیت مشتقات پراید و پژو و مونتاژی چینی خوب سود میکنند همین ماشیناتون و‌چینی ها جیب کلی از خودیهاتون پر پول کرده است وارد هم که کردید تن بدن ژاپنی کره ای المانی با این سودی که دولت و ‌ با تعرفه میگیره لرزوندین اونها تهش ۲۰ درصد سود بگیرن
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    4 0
    به ملت ربطی ندارد نمیشه از هر دو طرف بخورید برید همین مصرف بنزین لوین و کرولا وارداتی ببینید ۱۰۰ ای ۴ یا ۵ است تازه با کیفیت بنزین شما ماشینهای داخلی و چینی مونتاژی همه بالای ۱۰ تا ۱۵ است
  • مجید IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    1 4
    برای یکبار قیمت بنزین رو بروز وجهانی کنید تمام اینقدر استرس به مردم وارد نکنیین
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      3 2
      تا تو منافق با شوک وحشتناکی که بیکباره تو کل جامعه تزریق میشه دنبال پروژه های ناامن سازی باشی . آره عقل کل ؟
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 0
      نرخ هم چیز به قیمت جهانی خوبه
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
    2 0
    مردم مقصر اب برق گاز بنزین هستند و تهش تنها کار حکومت صرفه جویی کنید هنوز فکر میکنه با این حرف مردم نمیدونن مقصران کیا هستند و خودشون باورشون میشه مقصر هستند درحالیکه اب تصمیمات سی ساله باند همیشه در پشت صحنه است که الان زده بیرون ( جانمایی کارخانه ها سد سازیها و ...) در گاز و برق سرمایه گذاری نشدن در زیر ساختها و عقب بودن تجهیزات صنعتی از تکنولوژی روز و مفت بودن مثلا برا خودروساز و لوازم خانگی اشغال که ملت بخاطر کاهش قدرت خرید میخرند در بنزین ۹۰ درصد تقصیر خودروساز و مافیای دولتی شبه دولتی داخلی مونتاژی و خود دولت است البته اینهمه افغانی هم کشوری راه نمیده که کلی اب و برق و گاز و بنزین و نان مصرف کنند چرا چون کارفما دولتی شبه دولتی بعضی عمومیها زورشون میاد دوزار بیشتر پول بدهند به کارگر و همه چیو مفت میخوان افتضاح مدیریت گردن مردم نندازین اعتراف کنید شاید خداوند یکم ازتون بگذره راه روشن مسیرتون بزاذه
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    3 0
    این مملکت چیزیش درست نمیشود و تصمیمات هم همیشه مشابه همون چهل سال قبل است بدون تغییر ولی نمیشه همیشه اینجور جلو برید چون هر چیزی زمانی داره و مردم هم مردم قبل نیستند همون راه همیشگی خودروی لگن باشه ما بخوریم منفعتمون خطر نیوفته بنزین هر چند سال زیاد کنیم این حکومت استراتژیست نداره ؟؟ یا نه اجازه تغییر نداره ؟؟ اصلا میخواد پایدار باشه اینده نگر فک نمیکنید خستگی مردم از تصمیمات تکراری شما دیگه قابل تحمل نباشد
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      5 1
      به راحتی میتوان این مسئله را حل کرد اگر رانت خواران بگذارند روزی 25 میلیون لیتر قاچاق بنزین داریم که میتوان با تدابیر امنیتی نظامی جلوی آنرا گرفت و اگر نتوانند وای بر احوال کشور چون این معنی را میدهد که مرزهای کشور مانند اتوبان برای دشمنان خارجیست.حالا این 25میلیون را در 365ضرب کنید براحتی میتوانید این وخت را به کشورهایی بقول خودتان ترکیه بفروشید .20میلیارد لیتر وخت به نیروگاهها میدهید با ساخت نیروگاه اتمی خوریدی و بادی میتوانید آنرا صرفه جویی کنید از محل صرفه جویی میتوانید لوازم پر مصرف برقی و گازی حتی خودرو را با وسایل کم مصرف جایگزین کنید بعد قیمت سوخت را نه جهانی بخاطر اینکه ما خود تولید کنند نفت هستیم باقیمت تولید و پالاش و حمل محاسبه کنیدتمامی اینکارها در طی 5سال قابل اجراست آنهم به این جهت که 5سال زمان جهت ساخت نیروگاه های اتمی لازم است
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    2 0
    در بنزین انرژی یه مدل راه ، در حجاب یه مدل راه ، در سیاست خارجی یه مدل راه ، در مذهب یه مدل راه ، محیط زیست زمین خواری یه مدل راه چرا چون مفت خورها پشت صحنه نباید دلشون بلرزد دلیلش فقط این است طبق سنت خدا هم این زیاد دوام نمیاره و نشانه هاشم زده بیرون
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    0 3
    هدف از عدم افزایش قیمت بنزین فشار اقتصادی بر مردم عادی و تجزیه نهایی ایران است
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 0
    خخخ
  • مکی IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    4 0
    بنزین مصرف داخلی با این کیفیت فجیع را حتی افغاستان هم نمیخره و لیتری یک سنت هم قیمت نداره و تومنی هفصنار با بنزین لیتری ۱ دلار فرق داره
  • جواد IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 4
    مشکل اصلی کشور خلق تورم توسط اتباععععععع است بالا بیست میلیون نفر افغان در ایران هستن سالی بالا صد میلیارد دلار اتباع یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون می‌خوان یهود میخوادبا زادوولد نجومی اتباععععععععع عمدتا وهابی ایران بیفته دست سقیفه مثل فدک وووووووو اتباععععععععع پیجرن اتباععععععععع سربازان اسب تروا ی یهودن اتباععععععععع یعنی سقیفه نشین کردن ایران اتباععععععععع یعنی خلق ابر تورم قدم به قدم کشور پراز افغانه علت ناترازی ها و گرونی درایران اتباععععععععع هستن کرایه خونه بخاطر اتباع ده برابر شده است چهل درصد نون کشور را اتباععععععععع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز تحصیل بهداشت درمان دارو وووووووووووووو مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی حدود هفت میلیون وسیله نقلیه اتباع در کشور تردد میکنند هر کدوم روزی پنج لیتر بنزین مصرف کنند میشه سالی بالا دوازده میلیارد لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند در پنجاه سال گذشته اتباععععععععع بالا دوتریلیون دلار یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون گرفتن وووووووو
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 1
      قیمت ها که واقعی بشه افغانی هایی که ۴۷ سال به خاطر افکار امت گرایانه مثل زالو به جان ایران و ایرانی افتادن فکر خودشون میکنند.
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 2
    اتباععععععععع روزی سی تا چهل میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند همشون وسیله دارن. درخونه های اتباععععععععع پارکینگ موتور سیکلت سه چرخه و ماشین های درب داغون پر مصرفه بالا یک میلیون سه چرخه اتباععععععععع درایران تردد میکنند. پنجاه درصد تورم را اتباععععععععع خلق میکنند وووووووو وووووووو وووووووووووووو
  • GB ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 4
    دولت فعلا داره مملکتو فدای مردم میکنه, بنزین باید ۳۰ هزار تومان بشه تا جلو قاچاق آن گرفته بشه, اصلان اگه اقتصادی تجزیه و تحلیل کنیم به نفع خود مردم هست که گران شود.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    3 0
    غلط کردید . خودروهای آلاینده و پر مصرف تولید نکنید
  • مجید IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    3 1
    من نمی دانم مصرف بی رویه بنزین یعنی چه ؟ مگه مثلاً بنزین مثل آب که شیر آب باز بمونه هدر بره افراد باید دیوانه باشند که بیهوده با ماشین در شهر به چرخند بنزین را هدر دهند حتما کار دارند مجبورند که از اتومبیل استفاده کنند
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    0 2
    بنزین 1500 بشه 2500 و بنزین 3000 تومنی هم بشه 5000 تومن ، بنزین سوپر رو هم به جایگاههای خاص اختصاص بدهید که هم از تقلب جایگاههادارها در اختلاط بنزین سوپر با بنزین معمولی جلوگیری بشه و همین این که دولت از فروش بنزین سودی عایدش بشه و عده ای از مکمل با قیمت های گزاف استفاده نکنند ، تصمیم گیری کار سختی نیست سال دیگه هم روی هر لیتر 1500 تا 2000 تومن گذاشته بشه کلی از دوش دولت هزینه کم میشه نه به مردم فشار میاد و اینطور روزی حدوداً 200 میلیارد تومن به صندوق دولت اضافه میشه و ماشین کمتری وارد خیابان میشه
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 2
    الان گازوییل قاچاق لیتری 15000 تا 20000 هزار تومن داره فروخته میشه و شرکتهایی که شرکت پخش فرآورده های نفتی بهشون گازوییل بابت سوخت گرمایشی نمیده از بازار آزاد در همین تهران سوخت قاچاق لیتری 20000 هزار تومن میخرند چرا دولت قیمت سوخت رو پلکانی و کم کم افزایش نمی دهد
    • سعیدجلیلی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      0 1
      دولت تا پایان عمر خود چنین خودکشی نمیکنه!و اگه برای دوره بعدی هم میخواد بازم رای بیارد . نظر کارشناسانه دولت سایه !یارانه ای که به سوخت میدن و یارانه پنهان رو با هم جمع کنید و به کارت سرپرست خوانوار واریز کنید و سوخت و ازاد کنید و بالا رفتن سوخت دیگه معضل افغانی ها و قاچاق کمتر میشه !
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 2
    قراره 60لیتر سهمیه 3هزارتومانی و 60لیتر هم سهمیه 5هزارتومانی و اضافه براین بنزین لیتری 25هزارتومان محاسبه بشود.
  • میم پ IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    4 1
    "مجمع تشخیص مصلحت" ، خدارو شکر هواسش به همه چی هست!!
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      1 0
      هواسش؟؟؟؟؟؟؟؟
  • کاظم درخشان IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 2
    حرف زیادی نزن
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
      0 0
      خب تو حرف زیادی بزن تا بخندیم!!!خخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 1
    راه چاره گران کردن بنزين نيست بنزين با کد ملی به افراد بدهید هم به عدالت نزدیکتر است وهم جلو قاچاق سوخت گرفته می شود نه این‌که بنزین گران کنند سود آن به جيب رانت خواران برود وکشور به اغتشاش کشيده شود با گران شدن بنزین تمام کالا ها گران وچند برابر خواهند شد
  • مهدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    1 0
    دولت درایران بجای اینکه حامی ومشکل گشای ملت باشد به دشمن وعامل مشکل ساز ملت تبدیل شده!!! ودرنقطه مقابل ملت ایستاده دست درجیب ملت درحال حل مشکلات خودشه!!!!!!آنچه دراختیا خودشه مثل برق-آب-گاز-بنزین-ووو... را گران میکنه وهزینه اش را به زور واجبار می ذاره رو دوش ملت!!!
  • TR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    0 0
    وقتی که مافیای... باعث تحریم و فقر و مانع واردات خودرو خارجی با کیفیت شدن دارن جولان میدن ، باید هم ملت تاوان بدن
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
    0 0
    به یک شهروند که یک پراید دارم نظر بنده اینه ما همه چیز رو قاطی میکنیم ولی یکی نیست از این تولیدکننده گلایه کنه وقتی ماشین که تولید میکن با مصرف بالا دور از استاندارد جهانی کسی ایراد نمیگیره در حالی که همش میگن در ایران بنزین ارزون همه اش با کشورهای همسایه مقایسه میکن در حالی که اینطوری هم میکن نیست ماشینی که در کشورهای همسایه ۱میلیادر است همون ماشین را ایران ۳میلیادر حساب می‌کنند یعنی که پیش را پیش پول بنزین را چندین برابر از چیب مردم در می آوردن حالا حساب حقوق اونها را حقوق دریافتی در ایران شما هم بیاید با همان قیمت ماشين مردم دهید بعد بنزین گرون کنید فقط همه شدن در تلویزیون کارشناس
  • فرهاد IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام احترام به عوامل مشرق. ارزان ترین مواد فقط بنزین هست باید گران بشه وقتی طرف بنزین سهمیه رو میزنه مواد غذایی رو به قیمت دلار میفروشه به جیب میزنه فقیر فقرا هم گرسنه تر از دیروز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس